fbpx

Deschis de Marți până Duminică: 09:00-13:00 și 14:00-17:00. Luni - închis.

Kabuki. Stampe japoneze

Locația: Cetatea Oradea, Palatul Princiar, etaj 1, sala 12

Perioada: 24 octombrie 2020-31 martie 2021

Muzeul Orașului Oradea-Complex Cultural, în colaborare cu Ambasada Japoniei în România, Asociația Culturală Pictor „Octavian Smigelschi” și Societatea de Avocați „Șerban și Asociații”, vă invită într-o incursiune în lumea fascinantă a gravurii, la o călătorie imaginară în Japonia shogunală, familiarizându-se cu un univers artistic de
mare originalitate, în expoziția: ”Kabuki. Stampe japoneze. UKIYO – E – Japonese theatre prints”.

Lucrările fac parte din Colecția privată avocat George Șerban. Colecția acestuia este alcătuită pe trei mari direcții: artă românească modernă și contemporană, artă europeană și artă japoneza.

Expoziția reunește un număr de 110 lucrări de tip unic, diptic, și triptic. Acestea ilustrează imagini cu actori și scene de teatru Kabuki, realizate de artiștii japonezi pe parcursul secolelor XVII-XIX, respectiv:

Secolul XVII: Hishikawa Moronobu (1618-1694), Secolul XVIII: Torii Kiyonaga (1752-1815), Kato Kiyomasa (1562-1611), Torii Kiyoshige (active 1716-1764), Torii Kiyonobu (1664-1729), Torii Kiyomasu I (1690s- 1720s), Torii Kiyomasu II (1720-1750), Ippitsusai Buncho (1755-1790), Katsukawa Sunsho (1726-1793), Katsukawa Shundo (1778-?), Toshusai Sharaku (active )1794- 1795, Katsukawa Shun’ei (1762-1819).

Secolul XIX: Ochiai Yoshiiku (1833-1904), Utagawa Toyokuni I (1769-1825), Utagawa Kuniyasu (1794-1832), Utagawa Toyokuni II (1777-1835), Utagawa Kunisada Toyokuni III (1823-1880), Keisai Eisen(1790-1848), Utagawa Hiroshige (1797-1858), Utagawa Kunisada (1786-1865), Utagawa Kuniyoshi (1798-1861), Utagawa Kunisada III (1848-1920), Toyohora Kunichika (1835-1900), Torii Kiyodata (1844-1901), Torii Kiosada (1875-1941), Toyohara Chikanobu (1838-1912), Katsushika Hokusai (1760- 1849).

Apariția ukiyo-e este strâns legată de climatul politic, social și economic din epoca Edo (1603-1868), perioadă în care, în ciuda izolaționismului adoptat, Japonia s-a bucurat de o creștere economică susținută. Dezvoltarea comerțului a condus la formarea unei noi burghezii ai cărei principali membri erau artizanii și negustorii,
cunoscuți sub denumirea de chonin. Deși importanța lor pe plan economic este incontestabilă, ierarhia socială a epocii Edo i-a împiedicat pe aceștia să acceadă la puterea politică. De aceea, noua clasă mijlocie s-a afirmat prin crearea unei noi identități sociale.

Una dintre particularitățile stilului de viață promovat de burghezia Edo este teatrul kabuki. Piesele erau inspirate din legende istorice sau din viața de zi cu zi, piesele de teatru aveau în comun o serie de motive și tematici. Tema unei piese nu reprezenta, însă, punctul central de interes în gravuri. Acestea erau create cu scopul de a reda atmosfera piesei, o importanță deosebită aveau costumele decorate generos și personalitățile actorilor.
De aceea, universul eclectic, animat al teatrului kabuki a fost reprezentat în xilogravurile cu actori cunoscute sub numele de ’yakusha-e’. Asemeni posterelor din zilele noastre, aceste xilogravuri (la început monocrome si ulterior policrome), erau create pentru a informa audienta despre anumite piese de teatru ori de roluri în care evoluau actorii faimoși ai vremii.

Expoziții Temporare

Expozițiile temporare sunt dovada că Muzeul Orașului Oradea pune la dispoziția vizitatorilor săi opere de artă din întreaga lume. Expoziții naționale sau internaționale se pot admira la MoO pe toată perioada anului.

Află mai multe