Deschis de Marți până Duminică: 09:00 și 17:00. Luni - închis.

Postcontemporan 2

Localizare: Lapidarium și Corp B – et. II

Data de expunere: 16 aprilie – 16 mai

”Culorile viitorului și a lunii de miere”, o expozițuie inedită de artă contemporană, creată de doi artiști sibieni, Andrei Popa și Ilie Mitrea.

Expoziție realizată în colaborare cu Muzeul Național Brukenthal, Asociația culturală pictor Octavian Smigelschi și Asociația Brukenthal von Sudio.

Andrei Popa sau o filosofie estetică a viitorului

Artistul Andrei Popa este absolvent al Facultății de Arte Plastice și Design din cadrul Universității de Vest Timișoara, clasa Profesor Romul Nuțiu și restaurator în cadrul Laboratorului de Restaurare al Muzeului Național Brukenthal din Sibiu .

Lucrările prezentate în expoziția orădeană fac parte dintr-un amplu proiect intitulat Fluo immersion, care, pe lângă un statement impresionant și îndreptat către public, oferă o călătorie sinuoasă între exterior și interior, între noi și Univers. Mai exact o transă activă indusă cromatic pentru care nu avem nevoie de șaman ci de pânze
ample, lucrate în culori acrilice stridente, cu laviuri fluorescente și fosforescente. Spațiul este manipulat de instalații ce duc fluorescența în tridimensional.

Inițial ne exersăm limitele sensibilității vizuale pe 300-600 nanometrii, lungimea de undă a luminii ambientale. Luăm contact cu subiectele abordate: geometrii ale naturii, secțiuni de plante redate fidel pentru a le evidenția întocmai axialitatea organică care stă la baza tuturor formelor de viață ce cresc prin Expansiune Parametrică.
Transcedem înspre cosmic, ne ancorăm de Lighthouse over Jupiter, privim Frecvența Selenă, Aurora ce învăluie o planetă. Redevenim tereștrii prin lucrările Upcycled to Nature I și II: ruinele existenței umane revendicate/reciclate de și prin natură.

Nu apucăm să ne revenim din vertij, că regia tehnică intervine: se schimbă lumina. În lumină ultravioletă pe lângă strălucirea halucinantă vedem toate cele enumerate mai sus reduse spre esență. Dincolo de spectrul radiaților ultraviolete, Andrei Popa trece direct la lipsa unei surse de lumină, folosind culori fosforescente care
divulgă esența compozițiilor sale, în linii fine, geometrii de inspirație naturală. Un minimalism organic am putea spune, un rezumat la care noi deseori nu avem răbdarea și liniștea să ajungem.

Pentru a explica fascinația artistului pentru pattern-uri și geometrii vă spunem că Andrei Popa se declară atașat de curentul Post Contemporan (PoCo), o filosofie estetică deschisă spre viitor, ce combate de-constructivismul decadelor trecute. Un curent axat pe o manifestare globală și readucerea spiritului umanizator în toate sferele de
manifestare creativă. Prin direcțiile abordate caută să combată curentul dominat de lamentare, distrugere și chestionare continuă a valențelor umane. Le combate punând accent pe ipoteze noi, constructive, generate de calitate și empatie factori opozanți ai ineditului menit să deranjeze publicul, să șocheze cu orice preț. Nu neagă realizările generațiilor trecute, ordinea firească de exprimare a ethos-ului ci le privește ca pe o resursă colectivă din care ar trebui să ne tragem cu toții seva care ne va regenera.

Intrăm tot mai rar în galerii de artă. Ne postăm în fața lucrărilor: le analizăm, le trecem prin filtre personale , stabilim dacă merită sau nu să intrăm într-un dialog mai intim cu mesajul livrat de autor. După o analiză de percepție constructivistă aruncăm câte o privire și pe statementul artistului sau conceptul curatorial și căutăm febrili să imaginăm că esența este mereu ascunsă, este mereu într-o metaforă, într-un joc de compoziții. Însă nu ne-am gândi vreodată să schimbăm lumina dacă vrem esență.

Folosirea tehnicilor și materialelor dependente de lumină, îl fac pe Andrei Popa unic în peisajul artistic autohton. Dintre artiștii emergenți, cu ample cunoștințe de istoria și teoria artei, Andrei aduce un suflu nou și este clar conștient de asta. Orientat spre cunoașterea prin studiu și experiment ne va surprinde, bănuim noi, mult timp de acum înainte. Ne provocă să ieșim din rutină, așa cum a făcut-o și de data aceasta cu imersia în fluorescență.

Artistul Ilie Mitrea şi lucrările din ciclu Luna de miere

Artistul sibian Ilie Mitrea își împarte timpul între activitatea în calitate de restaurator la Laboratorul de restaurare al Muzeului Național Brukenthal și în atelierul său, unde își pune cu ajutorul culorilor în ulei sentimentele și gândurile sale.

Cu numeroase expoziții în țară și străinătate, Ilie Mitrea este absolvent al Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca, secția pictură și doctor în arte plastic cu o lucrare alcătuită sub îndrumarea prof. univ. dr. Ioan Sbârciu.

În anul 2015 cu o parte din lucrările expuse acum la Oradea au obținut premiul Lorenzo il Magnifico la Bienala Internațională de Artă Contemporană din Florența.

Lucrările ce alcătuiesc această expoziţie denotă un filon important al tradiţiei, copilăria artistului petrecându-se în mirifica Mărginime a Sibiului dar şi o modernitate şi o noutate în ceea ce priveşte abordarea. Culese din sate, salvate din poduri sau din alte dependinţe, chindeele transilvănene capătă cu ajutorul artistului o altă dimensiune care vorbeşte despre viaţă, despre spectacolul vieţii şi despre una dintre cele mai importante momente din viaţa omului dar şi a comunităţii din care face parte, cununia. Fără a aduce nici un fel de “pervertire” creaţiei tradiţionale, artistul se foloseşte din plin de cunoscutele ştergare sau chindee pe care le foloseşte ca suport pentru ideile şi culorile sale. Mesajul este unul simplu: cununia şi familia se întemeiază pe buna rostuire, pe înţelegere şi pe valorile spirituale şi perene ale poporului român. Chindeul este bucata de pânză decorată care îl însoţeşte pe ţăran atât la botez, la masă, la cununie dar şi la moarte iar cu ajutorul lui IIie Mitrea, acesta îi completează rostuirea prin amprenta sa coloristică vie şi emoţională a clipelor frumoase ale cununiei perechilor de miri și a vieții în doi în special.

Sperăm că lucrările sale din această expoziție să trezească în vizitatori clipe de memorii şi de dor iar în cei tineri să trezească curiozitatea dar şi aplecarea spre păstrarea şi valorificarea valorilor naţionale şi interesul pentru arta contemporană.